21 Şubat 2019 Perşembe

J.D. SALINGER - ÇAVDAR TARLASINDA ÇOCUKLAR (GÖNÜLÇELEN)

   Herkese selamlar,

   Umarım kitaplarınızla aranızın iyi olduğu bir dönemde tekrar karşınıza gelmişimdir. Ben böyle bir dönemdeyim de :)

   Hakkında konuşacağımız 3. kitabımız Jerome David Salinger'in Çavdar Tarlasında Çocuklar isimli eseri. Ben Yapı Kredi Yayınları'ndan okudum. Dört gün önce başladım ve yaklaşık 20 dakika önce son cümlelerini okudum. 198 sayfalık bir kitaptı. Şimdi 'E hani günde 25 sayfa okuyordun ilk yazında  öyle demememiş miydin?'' diyeceksiniz tabi. Uzun bir otobüs yolculuğu yaptım ve bu yolculuğu iyi değerlendirdim diye bir açıklamayla karşılık vereceğim ben de. Neyse girişimi daha fazla uzatmadan konuya geliyorum.


   Öncelikle yazarımız Jerome David Salinger 1950'li yılların Amerika'sının dünyaca tanınmış yazarlarından biri. New York’ta doğumlu yazarımız, bahsini ettiğimiz kitabında yarattığı karakter olan Holden Cauldfield’ın çocukluğuna benzer bir çocukluk ve sorunlu bir öğretim hayatı geçirmiş. II. Dünya Savaşı’na katılmış, savaşın olumsuz yüzünü görmüş ve psikolojik buhran geçirmiş. 2010 yılında 91 yaşında iken vefat etmiş.


   Çavdar Tarlasında Çocuklar romanı, Salinger’ın Türkiye’de de en çok tanınan eseri. Yayımlandıktan sonra Türklerle buluşması 16 yıl sürmüş.
        Kitabın dili bence gayet yalın ve akıcı. Kitabı okurken sanki Holden gelmiş, yanımdaki koltuğa oturmuş bana o birkaç günde yaşadıklarını anlatıyor gibiydi. Şunu da söylemeden geçemeyeceğim ki; ben okuduğum kitapların bir sonuca bağlanmasını beklediğim için olsa gerek, kitabın sonunda birden ''Size anlatacaklarım bu kadar.'' cümlesiyle karşılaşınca bir de 5 saate yakın aralıksız okuyup bu cümleye gelince tokat yemiş gibi oldum. Kitapla ilgili bahsedeceklerim bu kadar. Sizlerin de yorumlarını merakla bekliyor, hepinize iyi okumalar diliyorum. Bu kitapta ilk kez karşılaştığım iki kelimeyi belirttikten hemen sonra altı çizili cümlelerimi de paylaşıp yazımı noktalıyorum.
   
   Kenef: İsim olarak tuvalet, sıfat olarak pis ve berbat anlamlarında kullanılmakta imiş. Kitapta sıkça geçen bir kelime olduğu için bilmekte fayda var..


   Psikanalist:Psilanalizci anlamına gelmektedir. Psikanaliz ise insanın uyumlu veya uyumsuz davranışlarının kaynağı sayılan, bilinçaltı çatışma ve güdüleri araştırıp bilince çıkararak davranış sorunlarını çözme yöntemi imiş.

  • ''Hayat, tabii ki bir oyundur evladım. Hayat kurallara göre oynanması gereken bir oyundur.''

  • ''İnsanlar hiçbir şeye dikkat etmiyorlar zaten.''

  • ''Bir kitabı okuyup bitirdiğiniz zaman, bunu yazan keşke çok yakın bir arkadaşım olsaydı da, canım her istediğinde onu telefonla arayıp konuşabilseydim diyorsanız, o kitap bence gerçekten iyidir.''

  • ''Üzülmekten gidemem, üzülmeyi bırakıp gidemem'' (Ah! O kadar sık yaşarım ki bunu.)

  • ''Her şeyden önce, onu o çılgın mezarlıkta görmekten hiç hoşlanmıyorum. Ölmüş heriflerle, mezar taşlarıyla filan çevrili bir halde. Hava güneşliyse durum pek de kötü sayılmazdı, ama iki kez -tam iki kez- biz mezarlıktayken yağmur başladı. Korkunçtu. Yağmur yağıyordu çocuğun başındaki mezar taşına, karnının üstündeki çimlere. Her yer sırılsıklam olmuştu. Mezarlığı ziyarete gelen herkes deli gibi arabalarına koşmaya başladı. İşte bunu görünce deliriyordum nerdeyse. Bütün ziyaretçiler arabalarına atlayıp, radyolarını açabilirler, yemeğe bir yerlere gidebilirlerdi; Allie dışındaki herkes. Buna dayanamamıştım. Yalnızca bedeni filan mezarlıktaydı, ruhu cennete gitmişti, biliyordum bütün bu zırvaları, ama yine de dayanamıyordum.Keşke orada olmasaydı diyordum.'' (Bir acı daha net nasıl anlatılabilir ki?)

  • ''...birinin moralini bozmak için ille de kötü bir herif olmak gerekmez ki; iyi bir herif olup yine de moral bozucu olabilirsin.''

  • ''...onu yine de sevebilirim, değil mi? Bir insan öldü diye onu sevmekten vazgeçmek zorunda mısın, Tanrı aşkına; özellikle de, hayatta olanlardan bin kez daha iyi kalpli bir insansa?''

  • ''Olgunlaşmamış insanın özelliği, bir dava uğruna soylu bir biçimde ölmek istemesidir, olgun insanın özelliği ise bir dava uğruna gösterişsiz bir biçimde yaşamak istemesidir.''






9 yorum:

  1. Deeptone sayesinde tanışmaya geldim. Kitap cennetine düştüm sanki. Bu kitabı beğenerek okudum. Dili akıcıydı. Emeğinize sağlık...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hoşgeldiniz. Teşekkür ederim yorumunuz için :)

      Sil
    2. Blogunuz ilk karşılaştığım ve hayran kaldığım bloglardan biri. Başarılar dilerim :)

      Sil
  2. Merhaba..Sevgili Deep Tone'un Bloglardan Seçmeler yazısından gelip bir merhaba demek istedim. Kitabı biliyorum ama okumak kısmet olmadı bu arada..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hoşgeldiniz. Umarım en kısa zamanda okumaya fırsat bulursunuz. :)

      Sil
    2. Bu arada blog tasarımınız ve yazılarınız çok hoş. Başarılar dilerim. :)

      Sil
  3. Kitap tavsiyeniz için teşekkürler takibe aldım saygılar.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkür ederim. BLogunuzu inceledim. Gerçekten takibe değer. Başarılar dilerim.

      Sil
    2. Çok naziksiniz teşekkür ederim merve hanım

      Sil